Afacerile in franciza se vor dubla la anul
Realitatea Romaneasca
Duminica, 10 Decembrie 2006
669
Cu toate ca nivelul costurilor pentru demararea unei afaceri in franciza este cu mult mai ridicat decat pentru o afacere pornita pe cont propriu, specialistii se asteapta la o dezvoltare a francizelor in urmatorii ani.
Presedintele Asociatiei Nationale a Francizorilor, Laura Ion, spune ca numarul acestora creste cu peste 30% in fiecare an. Totodata, specialistii estimeaza ca, in 2007, numarul acestora va creste cu pana la 50%.
Chiar daca majoritatea francizelor provin de pe pietele europene, un procent insemnat este si cel al francizelor provenite de pe continentul american. In ceea ce priveste costurile pentru inceperea unei afaceri in franciza, acestea pot varia de la cateva mii de euro si pot ajunge pana la un milion de euro.
Un viitor francizor va trebui sa plateasca urmatoarele taxe: dreptul de intrare, contributia personala si redeventa. Daca cele doua taxe sunt sume fixe, stabilite prin contract, redeventa se stabileste ca suma procentuala, din cifra de afaceri, pe care francizorul o realizeaza in primul an de activitate.
De exemplu, pentru o franciza cum ar fi "Gogoasa Infuriata", dreptul de intrare este de 5.000 de euro, contributia personala de 20.000 de euro, iar redeventa este de 5% din cifra de afaceri. Totodata, costurile pentru o franciza in domeniul hotelier se pot ridica si pana la cateva milioane de dolari.
In schimbul taxei de franciza, pe care francizorul trebuie sa o plateasca la intrarea pe piata, acesta va primi dreptul de a folosi marca respectiva dar mai ales tehnologia know-how si asistenta din partea francizatului.
Presedintele Asociatiei Nationale a Francizorilor afirma ca, daca in primii doi ani de la demararea unei afaceri, trei din patru intreprinzatori dau faliment, in cazul unei francize, in primii doi ani doar una din patru esueaza.
Francizele romanesti nu sunt cautate la export
Chiar daca majoritatea francizelor din Romania sunt de provenienta internationala, tara noastra are si francize proprii, cum sunt Cafeneaua Turabbo Caffe, benzinaria Rompetrol sau restaurantul La Mama. Cu toate ca s-au dezvoltat mult in ultimii ani, acestea nu au reusit insa sa patrunda si pe piata internationala.
In functie de afacerea pe care vrea sa o demareze, un francizor poate opta pentru unul dintre cele 11 tipuri de contracte de franciza. Printre acestea se numara contractul de franciza in distributie, care da drep-tul francizatului sa vanda anumite produse intr-un magazin care poarta sigla francizorului. Specialistii apreciaza ca aceasta este forma cea mai raspandita de franciza. (A.ß.)
Euronews
Luni, 3 Martie 2025
669
Euronews
Luni, 3 Martie 2025
669
TVR
Luni, 3 Februarie 2025
669
Antena3
Luni, 3 Februarie 2025
669